Search

De gyldne halvmaratontips fra eliteløber Anna Holm

Updated: Aug 28, 2019


Trådløs Hechmann Løbetest på Østerbro Stadion

Eliteløber Anna Holm blev i forrige uge testet med en trådløs løbetest af Claus Hechmann på Østerbro Stadion. Her var formålet at tjekke Annas aktuelle halvmaraton- og maratonform, op til efterårets store løb. I den forbindelse fik vi et lille interview med hende, om Copenhagen Half Marathon, som også står for døren for Anna selv.

Anna Holms tips

”Et af mine allerbedste råd, som jeg vil give videre, handler om strategien til selve løbet. Mange har tendens til at have et særligt mål for øje, og kun forholde sig til dét under løbet. Men det kan være en hård strategi, fordi det kan ødelægge et ellers godt løb, hvis du er for hård ved dig selv. Derfor forbereder jeg mig altid på 3 mulige accepterede sluttider inden løbet, og de består af et drømmescenarie, en realistisk tidog en tid som ligger lidt under det. På den måde skuffer jeg ikke mig selv, hvis jeg ikke sprænger rammerne hver gang", siger Anna. "Ofte ved jeg meget tidligt i løbet, hvilken sluttid jeg skal gå efter, da det er formen på dagen der afgør det. Det kan være en ide, at regne det godt igennem inden løbet, så du ved hvad en given kilometertid giver som sluttid, når du ganger det op. Det fungerer også, hvis vi siger at du føler dig super godt løbende den dag og løber 10 sekunder hurtigere pr kilometer, end du normalt gør. Så er det måske ikke helt realistisk at holde den fart løbet ud. Så forbered dig inden løbet, så du får et godt løb uanset, hvilken en af scenarierne du ender i den dag. Du kan meget hurtig tilpasse dig og løbe efter den sluttid du satser på med de 3 muligheder for øje”, fortæller hun.

”Jeg kan også anbefale, at man lader sig løbeteste inden løbet, ligesom jeg selv har gjort, og altid gør det både i starten og slutningen af en specifik træningsperiode. Særligt hvis du er en lidt urutineret løber, der ikke kender kroppen så indgående endnu, kan det være fornuftigt at få et indblik i, hvad der er en realistisk pace. En test kan også få dig til at stole på, at kroppen godt kan, selvom det mentale ikke er helt med på dagen. Så i stedet for at sætte tempoet forholdsmæssigt meget ned, lader du din viden sætte pace, fordi du ved at kroppen kan. Til et halvmaraton synes jeg ofte, at det føles hårdt med det samme, hvorimod mit tempo til et maraton er lavere og dermed føles knapt så hårdt i starten”, siger Anna.

”Mit sidste råd er aldrig at springe et væske/energidepot over, da det ikke sparer tid, som mange tror, men får dig til at præstere dårligere”, siger hun.

Den trådløse test og formen ”Jeg skal løbe DM under Copenhagen Half Marathon i år, og derfor er jeg glad for, at min løbetest med Claus viste gode takter. Jeg skal dog stadig arbejde på min generelle udholdenhed, hvilket giver god mening, da jeg ikke er gået ind i den maratonspecifikke periode.” Ifølge Claus Hechmann kan man forbedre sin udholdenhed ved at løbe flere længere ture i lav intensitet, samt at træne mere temposkift omkring sin maratonfart (Ae2).

”Jeg løb testen i de konkurrencesko, jeg skal bruge til de kommende løb, og det er en fordel at kende fornemmelsen i dem. Jeg kan også godt lide at blive testet udendørs med det trådløse testudstyr, da jeg løber anderledes og bedre end på et løbebånd”, fortæller Anna.

”Jeg træner på Team Richard i Sparta, hvor træner Christian Friis tilrettelægger min træningsplan. Claus’ og min historie går langt tilbage og derfor bliver jeg stadig testet af Claus, som kender mig rigtig godt. Jeg bruger også en masse af min fars træningsprincipper, så min træningsinspiration kommer fra flere vinkler,” siger Anna.

”Mit eget drømmescenarie vil være at løbe i nærheden af pb på 1.12.56 til DM, men mit egentlige fokus er på maratondistancen, men jeg venter lige lidt endnu med at dele mine planer”, siger Anna smilende.


________________________________________________________________________

Tak til Anna for at dele sin viden og gode tips med os alle sammen. Du kan også følge Anna på Instagram på @anna_holm_

Rigtig meget held og lykke til DM den 15. september!

454 views

Testcenter

Hechmann Sport

Bredegade 14,

4200 Slagelse

 

Kontakt

Email: info@hechmannsport.dk

Tel: 25 33 71 76

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White LinkedIn Icon
send-pakke-dao.png

Åbningstider (Kaiser Sport):

 

Man - Fre: 10.00 - 18.00 

Lørdag: 10.00 - 14.00 ​

Søndag: Lukket

Om os

Om Hechmann Sport

Vores træningsprogrammer

Vores vision

1_Dw4-tOJ_9myFUywLd3qzjA.png

Kontakt

© Hechmann Sport 2020