Man kan altid gå

Portræt af Per Dreyer


Per Dreyer har løbet siden 1976 og er i dag 67 år. Alle træningspas er nøje registreret, og det er indtil nu blevet til 33500 km. Per er tilknyttet løbeklubben Lystrup IF (LIF), hvor han har en plads i bestyrelsen og fungerer som træner, både på løbe- og ganghold. Og netop kombinationen af løb og gang har gennem de sidste 3 år været en øjenåbner i Pers daglige træning.


Marselisløbet 2021. Løbet havde det år 50 års jubilæum det år. Jeg stillede op i Walk, 6 km. og vandt i tiden 41:11


Foredrag og løbetest

I 2017 kom Claus Hechmann til Lystrup Idrætsforening (LIF), hvor jeg har været aktiv gennem en årrække. Claus var inviteret til at holde foredrag om sin træningsfilosofi. Inden foredraget foretog han en løbetest på en gruppe af klubbens medlemmer, og jeg kom forbi for at tage billeder. Der var et afbud fra en løber, og derfor trådte jeg lidt spontant til og fik lavet en iltoptagelsestest. Denne test fik en stor betydning for mig og gav, sammen med foredraget, en indikation af, hvor hurtigt jeg burde kunne løbe forskellige distancer. Fjorten dage senere arrangerede klubben 60/10 testen rundt om Egaa Engsø, hvor jeg løb præcis som forventet i forhold til mine testdata. Efterfølgende begyndte vi at træne med større variation efter Claus Hechmanns principper. Jeg begyndte at løbe i 1976, og min bedste tid er 12 km. på 55 min. ved Marselisløbet i 1980. Og for mig, som altid har hørt til det langsomme segment, var det en befrielse at det, ifølge Claus, var mere legalt at tilrettelægge træningen med hovedvægten på de lavere zoner. Samtidig kunne man sige helt farvel til den gamle skrøne om at en træningsdag kun var en succes, hvis man som minimum løb den samme som den forrige.


En skade fik øjnene op for gangtræning

Siden 1976 har jeg løbet 33500 km, meget varieret pr år, både pga af skader og perioder hvor jeg har været fodboldtræner. I starten af 2020 kunne jeg ikke løbe pga. en skade. Men så tænkte jeg tilbage på et foredrag Claus Hechmann holdt i vores løbeklub i 2017, hvor han introducerede os alle til hurtig gang som et vigtigt (og overset!) supplement til løbetræningen. Så jeg begyndte at gå. Op og ned i fart med fokus på teknikken. Efter 6 uger var jeg igen klar til at løbe, men jeg var blevet bidt af at gå og sluttede ugerne af med at gå en halvmaraton i tiden 2.52. Tiden overraskede mig positivt, jeg følte mig stærk og kunne mærke at gangtræningen var kommet for at blive. Jeg oplever, at træningen er et godt supplement til løb, da det ikke belaster kroppen så meget som Fra den virtuelle event "Danmark løber", april 2020

i løb. Desuden styrker gang især fodled og

baglår, som også er en styrke i løbetræningen.

I efteråret 20 tilmeldte jeg mig et aftenkursus

om Powerwalk i DGI og jeg fik lært mere om

det tekniske. Jeg købte et par stænger med

en form for fjeder/stempel, som betød at jeg

trænede min overkrop, især skuldre og albuer.


Speedwalk-træning i min klub

Som et forsøg oprettede klubben LIF – dvs. jeg - et hold i powerwalking, målrettet pensionister. Det var meningen, at det kunne skulle vare et par måneder. Men deltagerne insisterede på, at det skulle fortsætte, så i sensommeren 2021 blev det oprettet som et fast walk-hold. Der deltager ca. ti personer, hvoraf flere stiller op til de løb, hvor der også er ruter til racewalk. Min egen klub

har selv oprettet en kategori for speed-walk til Lystrupløbet i maj i år, så det er jeg glad for!


”Har jeg en dag mistet

lysten eller evnen

til en løbetur,

så bliver turen altid

udskiftet med en

speedwalk tur; Jeg kan altid gå

i stedet for at løbe” Fra Silkeborgløbet, april 2022. Her er jeg fotograferet med min

bror Henrik.


Virtuel træning og brug af wattmåler

Under Corona nedlukningen havde jeg meget gavn af at deltage i den virtuelle fællestræning for medlemmer af Hechmann Running. Det giver noget helt specielt at få sin træners stemme direkte ind i øret, og at man kan træne i sine egne zoner. Jeg er begyndt at bruge wattmåleren Stryd, og oplever at det er en enkel måde at holde øje med træningsintensiteten, især når jeg bevæger mig i kuperet terræn. Helt overordnet vil jeg sige, at foredraget tilbage i 2017 og den efterfølgende test og træningsprogram har været en øjenåbner i forhold til vigtigheden i at variere træningen, hvad end det er løb eller gang, og wattmåleren er blevet et udmærket værktøj til at styre denne variation.

Fra Silkeborgløbet, april 2022. Jeg vandt 10.000 m. Walk i tiden1:18:42 Jeg bemærkede med glæde, at der ved dette løb var samme præmier til gængere som til løbere.


Jeg kan altid gå

2022 startede ikke så godt i forhold til løb, da jeg var syg, først med nyresten, operation og derefter en omgang influenza. Jeg har derfor løbet under halvdelen af det, jeg løb sidste år. Til gengæld har jeg kunnet gå det samme som sidste år. Gang er, som tidligere nævnt, ikke så belastende for kroppen som løb er, og samtidig giver træningen en vigtig styrke i bl.a. fodled og baglår, som man ikke opnår i løb. Personligt har jeg det sådan, at hvis løbetræningen af en eller anden grund ikke er mulig, så bliver turen udskiftet med en speed walk tur. Jeg kan altid gå i stedet for at løbe; en tankegang jeg ihærdigt forsøger at give videre til andre, der træner i LIF. Indtil videre har jeg fået tilslutning til at arrangere gangtræning én gang om måneden som supplement til mit faste onsdagshold. Jeg kan mærke, at det tager tid at få gangtræning til at få samme status som løb. De fleste forbinder nok gang som en mindre effektiv træning end løb, og man smiler måske lidt overbærende ved synet af en flok, der kommer gående i friskt tempo. Men mon ikke at gangtræningen med tiden vinder mere indpas, så der også oprettes flere events, hvor racewalk sidestilles med løb. Det håber jeg!




431 views0 comments