top of page

Løb i sommervarmen💥



Sommerferien står for døren og mange af jer skal måske holde fri og ferie med udsigt til varme, sol, strand, god mad og drikke, is, afslapning og hvad der nu ellers ligger højt på ønskelisten for en god ferie!   Nogle vælger også at holde sommerferie fra træningen, andre kan gå helt i panik, fordi det måske ikke er muligt at træne, som man gerne vil. Men fortvivl ikke – vi har forsøgt at skrive en guide til, hvordan du kommer godt igennem en uge eller to væk fra den daglige trummerum. 

Ferie i varmen  Temperaturene har svinget lidt op og ned i ür, men mange har allerede oplevet at løb i varmen kan vÌre udfordrende. Derfor er det ikke kun sydpü, at varmen kan vÌre en udfordring, nür du skal trÌne. Nogle mennesker er ikke synderligt püvirket af varme forhold, mens andre nÌsten ikke kan fungere, nür temperaturen er over 25 grader. Det er svÌrt at spise og drikke sig ud af denne udfordring, men generelt kan anbefales, at du sørger for at fü godt med ikke-alkoholiske drikke og salt (f.eks. fra saltstÌnger), nür du er i varmen.  Holder du ferie under lune himmelstrøg, og gerne vil holde din trÌning ved lige, kan du undgü en del problemer ved at stü tidligt op og für klaret den inden varmen for alvor sÌtter ind. At komme ud af fjerene og løbe eller cykle afsted i solopgangen, mens familien sover kan vÌre svÌrt, men du kan som en ekstra familieservice smutte forbi bageren efter morgenbrød pü vejen hjem ;) Fordelen er at trÌningen er overstüet inden resten af familien für øjne, du har hele dagen til andre sjove aktiviteter og kan med god samvittighed nappe en morfar i solen midt pü dagen. Ferie i bakker og bjerge TrÌner du i et terrÌn med gode højdemeter, kan det vÌre rigtig svÌrt at løbe eller cykle et trÌningsprogram baseret pü tempo. Er du oppe mod südanne udfordringer, vil det vÌre naturligt at trÌne efter pulszoner (eller watt hvis du bruger din Stryd) i stedet for pace. Det kan godt vÌre tempoet er vÌldig langsomt, men husk at pulsen stiger meget, nür du skal forsøge at holde en given hastighed op ad bakke.

TrÌner du samtidig i varme, skal du lÌgge nogle pulsslag ekstra til dine zoner, da høj temperatur og luftfugtighed für pulsen til at stige helt automatisk for at holde kroppens kernetemperatur nede.  Hold ferie og nyd din løbetur!

Mange har behov for at holde ferie fra hverdagen, og derfor er det faktisk ikke helt tosset også at holde lidt ferie fra træningsprogrammet. Du skal ikke gå i panik, hvis du misser en enkelt intervaltræning eller en tempotur – det kan måske endda være godt for dig og din krop at tage nogle rolige træningsture, hvor du nyder omgivelserne og gør turen i løbesko eller på cyklen til en oplevelsesrig sightseeing. Du kan sagtens skele til dit program, men bliv ikke frustreret hvis ikke du kan finde en strækning, hvor det vil være perfekt at løbe tempoturen eller cykle dine intervaller.  Rigtig god sommer! Mette

mette@hechmannsport.dk

336 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page